26 gegužės, 2024

ACTIVECITEZENS.LT

Aktualios sporto ir sveikatos naujienos

Česnako nauda sveikatai – ką svarbu žinoti?

Česnako nauda

Česnakas – tai įprastas ingredientas viso pasaulio virtuvėse – garsėja ne tik išskirtiniu skoniu, bet ir daugybe sveikatai naudingų savybių. Toliau šiame straipsnyje nagrinėjame įvairius moksliniais įrodymais pagrįstus būdus, kuriais česnakai padeda stiprinti sveikatą ir gerą savijautą.

Česnako nauda žmogaus organizmui

1. Širdies ir kraujagyslių sveikata

Česnakas plačiai ištirtas dėl jo poveikio širdies sveikatai. Tyrimai rodo, kad jis gali turėti didelę įtaką mažinant hipertenzija sergančių žmonių kraujospūdį. Žurnale „Journal of Nutrition” atlikto tyrimo metu nustatyta, kad vartojant česnakų papildų kraujospūdis sumažėjo panašiai kaip vartojant standartinius vaistus nuo kraujospūdžio.

Be to, žinoma, kad česnakas pasižymi cholesterolio kiekį kraujyje mažinančiomis savybėmis. Žurnale „Journal of Cholesterol” atlikta metaanalizė atskleidė, kad česnakų vartojimas gali sumažinti bendrąjį ir MTL cholesterolio kiekį, ypač tiems, kurių cholesterolio kiekis yra didelis.

2. Antioksidacinės savybės

Česnakuose yra antioksidantų, kurie saugo nuo ląstelių pažeidimų ir senėjimo. Jis taip pat gali sustiprinti organizmo apsauginius mechanizmus nuo oksidacinės žalos. Žurnale „Journal of Medicinal Food” paskelbtame tyrime pabrėžta česnako savybė stiprinti antioksidacinius fermentus žmonėms, taip pat jo potencialas mažinti oksidacinį stresą asmenims, turintiems aukštą kraujospūdį.

3. Imuninės sistemos palaikymas

Istoriškai česnakai buvo naudojami jau nuo seno dėl savo gydomųjų savybių, įskaitant gebėjimą kovoti su infekcijomis. Šiuolaikiniai moksliniai tyrimai taip pat patvirtina šį naudojimą. Žurnale „Clinical Nutrition” paskelbtame tyrime nustatyta, kad didelė dozė brandinto česnako ekstrakto sumažino sergančiųjų peršalimo ligomis ar gripu dienų skaičių.

4. Priešuždegiminis poveikis

Česnakas pasižymi priešuždegiminėmis savybėmis, kurios gali būti naudingos mažinant įvairių uždegiminių ligų simptomus. Remiantis žurnale „Food and Chemical Toxicology” atliktu tyrimu, česnakas slopina uždegiminius baltymus, o tai leidžia manyti, kad jis gali padėti valdyti uždegimines ligas.

5. Potenciali vėžio prevencija

Keliuose tyrimuose nagrinėtas galimas česnako vaidmuo vėžio prevencijai. Žurnale „Journal of Nutrition” paskelbti tyrimai, rodantys, kad česnakas ir jo sieros junginiai gali sumažinti tam tikrų rūšių vėžio, pavyzdžiui, skrandžio ir storosios žarnos vėžio, riziką.

6. Detoksikacija

Sunkieji metalai, pavyzdžiui, švinas, gali pažeisti organus, tačiau įrodyta, kad česnakas padeda sumažinti šį toksinį poveikį. Žurnale „Basic & Clinical Pharmacology & Toxicology” atlikto tyrimo duomenimis, česnakas sumažino švino kiekį kraujyje ir turėjo apsauginį poveikį nuo švino sukeltų klinikinių požymių ir organų pažeidimų.

Česnako nauda 1

7. Kaulų sveikata

Preliminarūs tyrimai rodo, kad česnakas gali būti naudingas kaulų sveikatai. Žurnale „BMC Musculoskeletal Disorders” atlikto tyrimo metu nustatyta, kad česnakų aliejaus papildai gali sumažinti kaulų nykimą.

8. Sportinių rezultatų gerinimas

Senovės kultūrose česnakai tradiciškai buvo naudojami nuovargiui mažinti ir darbuotojų darbingumui didinti. Šiuolaikiniai sportininkai jį vartoja dėl tų pačių priežasčių. „Journal of Nutrition” pranešė, kad česnakas gali padėti pagerinti fizinio krūvio rezultatus.

Česnakas – kaip jis veikia?

Česnakai įvairiais būdais teikia naudą sveikatai, visų pirma dėl daugybės sieros turinčių junginių, vitaminų ir mineralų. Kai česnakas sutraiškomas arba kramtomas, iš jo išsiskiria alicinas – garsiausias sieros junginys. Po to alicinas skyla į kitus sieros turinčius junginius, kurie, kaip manoma, lemia didžiąją dalį česnako gydomųjų savybių. Įrodyta, kad šie junginiai pasižymi įvairiu poveikiu, pavyzdžiui, mažina uždegimą, kovoja su kenksmingomis bakterijomis ir virusais ir pasižymi antioksidacinėmis savybėmis.

Mitai apie česnakus

Nors česnakai garsėja savo nauda sveikatai ir kulinariniu panaudojimu, juos taip pat gaubia įvairūs mitai ir klaidingi įsitikinimai. Pateikiame keletą dažniausių mitų apie česnakus ir už jų slypinčią tiesą:

Mitas: Česnakai gali išgydyti peršalimo ligas ir gripą

Česnako nauda 2

Tikrovė: Nors česnakas turi imunitetą stiprinančių savybių ir gali sumažinti peršalimo ir gripo simptomų sunkumą, nėra įtikinamų įrodymų, kad jis gali visiškai išgydyti šias ligas. Jo antimikrobinės savybės gali padėti palaikyti organizmo imuninį atsaką, tačiau česnakas nėra savarankiškas vaistas nuo peršalimo ir gripo.

Mitas: valgant česnaką galima atbaidyti uodus

Tikrovė: Tai populiarus įsitikinimas, tačiau moksliniai tyrimai nepatvirtino, kad česnakų vartojimas gali atbaidyti uodus. Nors česnakuose yra tokių junginių kaip alicinas, kurie gali turėti tam tikrą repelentinį poveikį, mažai tikėtina, kad vien česnakų valgymas gali veiksmingai apsaugoti nuo uodų.

Mitas: Česnakai gali sumažinti kraujospūdį per naktį

Tikrovė: Česnakas gali sumažinti kraujospūdį, tačiau šis poveikis paprastai būna laipsniškas ir yra platesnio požiūrio į mitybą ir sveikatą dalis. Tai nėra greita priemonė, todėl, norint pastebėti naudą, česnakus reikia vartoti reguliariai kaip sveikos mitybos dalį.

Mitas: Suvalgius česnakų kramtomos petražolės neutralizuoja blogą burnos kvapą

Tikrovė: Petražolės gali laikinai atgaivinti burnos kvapą dėl didelio chlorofilo kiekio, tačiau jos ne neutralizuoja česnakuose esančių junginių, kurie sukelia ilgalaikį blogą burnos kvapą. Stipraus kvapo česnakų junginiai absorbuojami į kraują ir iškvepiami per plaučius, todėl petražolės negali veiksmingai neutralizuoti jų poveikio.

Mitas: Česnakai sukelia opas

Tikrovė: Pylori – bakterijai, kuri dažnai sukelia skrandžio opas. Tačiau kai kuriems žmonėms česnakas gali dirginti virškinimo traktą, todėl tie, kurių skrandis jautrus arba kurie serga virškinimo trakto ligomis, turėtų jį vartoti atsargiai.

Česnako nauda 3

Česnako pritaikymas mityboje

Norėdami įtraukti česnaką į savo mitybą, galite:

  • Česnaką galite naudoti kaip prieskonį gamindami maistą, dėdami jį į padažus, sriubas, kepinius ir marinatus.
  • Vartoti žalią česnaką, nors kai kuriems žmonėms jis gali būti stiprus.
  • Vartoti česnakų papildus, kurie gali būti įvairių formų, pavyzdžiui, česnakų ekstraktas, aliejus arba tabletės.
    Svarbu pažymėti, kad nors česnakas yra sveikas daugumos dietų priedas, jis gali sąveikauti su tam tikrais vaistais, ypač kraują skystinančiais, todėl dideliais kiekiais gali būti tinkamas ne visiems. Kaip ir dėl bet kokio mitybos pakeitimo ar papildų, patartina pasitarti su sveikatos priežiūros specialistu, ypač jei turite sveikatos sutrikimų arba vartojate vaistus.

Apibendrinant galima teigti, kad česnakas turi daugybę sveikatai naudingų savybių – nuo širdies ir kraujagyslių sveikatos gerinimo ir imuninės sistemos stiprinimo iki antioksidacinių ir priešuždegiminių savybių. Nors tai nėra stebuklingas vaistas, česnako įtraukimas į savo mitybą gali būti paprastas žingsnis sveikesnio gyvenimo link.

Kada nerekomenduojama vartoti česnako?

Daugumai žmonių česnakai, vartojami maistui, yra saugūs, tačiau yra specifinių atvejų, kai česnakų, ypač didelėmis dozėmis arba kaip papildų, vartoti nerekomenduojama:

Česnakas turi natūralių antikoaguliantų savybių, t. y. gali skystinti kraują. Vartojant dideliais kiekiais, jis gali sustiprinti kraują skystinančių vaistų, pavyzdžiui, varfarino, poveikį ir padidinti kraujavimo riziką.

Prieš operaciją – dėl kraują skystinančių savybių vartojant daug česnako prieš operaciją gali padidėti pernelyg didelio kraujavimo rizika. Paprastai patariama nutraukti česnakų papildų ar didelių česnako dozių vartojimą likus bent dviem savaitėms iki operacijos.

Virškinimo trakto problemos – kai kuriems asmenims, ypač jei česnakas vartojamas dideliais kiekiais, gali sukelti virškinimo trakto negalavimus, tokius kaip pilvo pūtimas, dujos, rėmuo ir virškinimo sutrikimai. Turintiems jautrų skrandį arba virškinimo problemų, pavyzdžiui, dirgliosios žarnos sindromą (DŽS), gali tekti riboti česnakų vartojimą.

Česnako nauda 4

Mažas kraujospūdis – česnakai gali mažinti kraujospūdį. Jei jau turite žemą kraujospūdį arba vartojate vaistus kraujospūdžiui mažinti, vartojant daug česnakų kraujospūdis gali per daug sumažėti.

Nėštumas ir žindymas – česnakas nėštumo ir žindymo laikotarpiu yra saugus, tačiau didesnių dozių ar papildų saugumas nėra tiksliai nustatytas. Geriausia laikytis dietinių kiekių ir pasikonsultuoti su sveikatos priežiūros specialistu.

Alerginės reakcijos – nors ir retai, kai kurie žmonės gali būti alergiški česnakui. Jei pavartojus česnako pasireiškia tokie simptomai kaip dilgėlinė, patinimas ar pasunkėjęs kvėpavimas, kreipkitės į gydytoją.

Tam tikri vaistai – česnakai gali sąveikauti su tam tikrais vaistais, įskaitant vaistus nuo ŽIV/AIDS ir kontraceptines tabletes. Jo gebėjimas trukdyti šių vaistų veiksmingumui gali sukelti komplikacijų.

Kvapas ir socialiniai aspektai – nors česnakų kvapas nėra pavojingas sveikatai, tačiau kai kuriems žmonėms jis gali būti socialiai nepriimtinas, nes gali likti nuo burnos ir odos.

Paprastai česnakų vartojimas kaip subalansuotos mitybos dalis daugumai žmonių yra saugus. Tačiau, kai česnaką reikia vartoti kaip maisto papildą ar vaistus, visada patartina pasitarti su sveikatos priežiūros specialistu, ypač jei turite sveikatos sutrikimų arba vartojate vaistus.

Norint išsamiai išnagrinėti česnaką ir jo naudą sveikatai, rekomenduojama toliau gilintis į mokslinę literatūrą ir konsultuotis su sveikatos priežiūros specialistais.