29 lapkričio, 2023

ACTIVECITEZENS.LT

Aktualios sporto ir sveikatos naujienos

Česnako nauda sveikatai

Česnako nauda

Česnakas – tai įprastas ingredientas viso pasaulio virtuvėse – garsėja ne tik iÅ¡skirtiniu skoniu, bet ir daugybe sveikatai naudingų savybių. Toliau Å¡iame straipsnyje nagrinėjame įvairius moksliniais įrodymais pagrįstus bÅ«dus, kuriais česnakai padeda stiprinti sveikatą ir gerą savijautą.

1. Širdies ir kraujagyslių sveikata

Česnakas plačiai iÅ¡tirtas dėl jo poveikio Å¡irdies sveikatai. Tyrimai rodo, kad jis gali turėti didelę įtaką mažinant hipertenzija sergančių žmonių kraujospÅ«dį. Žurnale „Journal of Nutrition” atlikto tyrimo metu nustatyta, kad vartojant česnakų papildų kraujospÅ«dis sumažėjo panaÅ¡iai kaip vartojant standartinius vaistus nuo kraujospÅ«džio.

Be to, žinoma, kad česnakas pasižymi cholesterolio kiekį kraujyje mažinančiomis savybėmis. Žurnale „Journal of Cholesterol” atlikta metaanalizė atskleidė, kad česnakų vartojimas gali sumažinti bendrąjį ir MTL cholesterolio kiekį, ypač tiems, kurių cholesterolio kiekis yra didelis.

2. Antioksidacinės savybės

Česnakuose yra antioksidantų, kurie saugo nuo ląstelių pažeidimų ir senėjimo. Jis taip pat gali sustiprinti organizmo apsauginius mechanizmus nuo oksidacinės žalos. Žurnale „Journal of Medicinal Food” paskelbtame tyrime pabrėžta česnako savybė stiprinti antioksidacinius fermentus žmonėms, taip pat jo potencialas mažinti oksidacinį stresą asmenims, turintiems aukÅ¡tą kraujospÅ«dį.

3. Imuninės sistemos palaikymas

IstoriÅ¡kai česnakai buvo naudojami jau nuo seno dėl savo gydomųjų savybių, įskaitant gebėjimą kovoti su infekcijomis. Å iuolaikiniai moksliniai tyrimai taip pat patvirtina šį naudojimą. Žurnale „Clinical Nutrition” paskelbtame tyrime nustatyta, kad didelė dozė brandinto česnako ekstrakto sumažino sergančiųjų perÅ¡alimo ligomis ar gripu dienų skaičių.

4. Priešuždegiminis poveikis

Česnakas pasižymi prieÅ¡uždegiminėmis savybėmis, kurios gali bÅ«ti naudingos mažinant įvairių uždegiminių ligų simptomus. Remiantis žurnale „Food and Chemical Toxicology” atliktu tyrimu, česnakas slopina uždegiminius baltymus, o tai leidžia manyti, kad jis gali padėti valdyti uždegimines ligas.

5. Potenciali vėžio prevencija

Keliuose tyrimuose nagrinėtas galimas česnako vaidmuo vėžio prevencijai. Žurnale „Journal of Nutrition” paskelbti tyrimai, rodantys, kad česnakas ir jo sieros junginiai gali sumažinti tam tikrų rÅ«Å¡ių vėžio, pavyzdžiui, skrandžio ir storosios žarnos vėžio, riziką.

6. Detoksikacija

Sunkieji metalai, pavyzdžiui, Å¡vinas, gali pažeisti organus, tačiau įrodyta, kad česnakas padeda sumažinti šį toksinį poveikį. Žurnale „Basic & Clinical Pharmacology & Toxicology” atlikto tyrimo duomenimis, česnakas sumažino Å¡vino kiekį kraujyje ir turėjo apsauginį poveikį nuo Å¡vino sukeltų klinikinių požymių ir organų pažeidimų.

Česnako nauda 1

7. Kaulų sveikata

PreliminarÅ«s tyrimai rodo, kad česnakas gali bÅ«ti naudingas kaulų sveikatai. Žurnale „BMC Musculoskeletal Disorders” atlikto tyrimo metu nustatyta, kad česnakų aliejaus papildai gali sumažinti kaulų nykimą.

8. Sportinių rezultatų gerinimas

Senovės kultÅ«rose česnakai tradiciÅ¡kai buvo naudojami nuovargiui mažinti ir darbuotojų darbingumui didinti. Å iuolaikiniai sportininkai jį vartoja dėl tų pačių priežasčių. „Journal of Nutrition” pranešė, kad česnakas gali padėti pagerinti fizinio krÅ«vio rezultatus.

Česnakas – kaip jis veikia?

Česnakai įvairiais bÅ«dais teikia naudą sveikatai, visų pirma dėl daugybės sieros turinčių junginių, vitaminų ir mineralų. Kai česnakas sutraiÅ¡komas arba kramtomas, iÅ¡ jo iÅ¡siskiria alicinas – garsiausias sieros junginys. Po to alicinas skyla į kitus sieros turinčius junginius, kurie, kaip manoma, lemia didžiąją dalį česnako gydomųjų savybių. Ä®rodyta, kad Å¡ie junginiai pasižymi įvairiu poveikiu, pavyzdžiui, mažina uždegimą, kovoja su kenksmingomis bakterijomis ir virusais ir pasižymi antioksidacinėmis savybėmis.

Mitai apie česnakus

Nors česnakai garsėja savo nauda sveikatai ir kulinariniu panaudojimu, juos taip pat gaubia įvairūs mitai ir klaidingi įsitikinimai. Pateikiame keletą dažniausių mitų apie česnakus ir už jų slypinčią tiesą:

Mitas: Česnakai gali išgydyti peršalimo ligas ir gripą

Tikrovė: Nors česnakas turi imunitetą stiprinančių savybių ir gali sumažinti peršalimo ir gripo simptomų sunkumą, nėra įtikinamų įrodymų, kad jis gali visiškai išgydyti šias ligas. Jo antimikrobinės savybės gali padėti palaikyti organizmo imuninį atsaką, tačiau česnakas nėra savarankiškas vaistas nuo peršalimo ir gripo.

Mitas: valgant česnaką galima atbaidyti uodus

Tikrovė: Tai populiarus įsitikinimas, tačiau moksliniai tyrimai nepatvirtino, kad česnakų vartojimas gali atbaidyti uodus. Nors česnakuose yra tokių junginių kaip alicinas, kurie gali turėti tam tikrą repelentinį poveikį, mažai tikėtina, kad vien česnakų valgymas gali veiksmingai apsaugoti nuo uodų.

Mitas: Česnakai gali sumažinti kraujospūdį per naktį

Tikrovė: Česnakas gali sumažinti kraujospūdį, tačiau šis poveikis paprastai būna laipsniškas ir yra platesnio požiūrio į mitybą ir sveikatą dalis. Tai nėra greita priemonė, todėl, norint pastebėti naudą, česnakus reikia vartoti reguliariai kaip sveikos mitybos dalį.

Mitas: Suvalgius česnakų kramtomos petražolės neutralizuoja blogą burnos kvapą

Tikrovė: Petražolės gali laikinai atgaivinti burnos kvapą dėl didelio chlorofilo kiekio, tačiau jos ne neutralizuoja česnakuose esančių junginių, kurie sukelia ilgalaikį blogą burnos kvapą. Stipraus kvapo česnakų junginiai absorbuojami į kraują ir iškvepiami per plaučius, todėl petražolės negali veiksmingai neutralizuoti jų poveikio.

Mitas: Česnakai sukelia opas

Tikrovė: Pylori – bakterijai, kuri dažnai sukelia skrandžio opas. Tačiau kai kuriems žmonėms česnakas gali dirginti virÅ¡kinimo traktą, todėl tie, kurių skrandis jautrus arba kurie serga virÅ¡kinimo trakto ligomis, turėtų jį vartoti atsargiai.

Apibendrinant galima teigti, kad česnakas turi daugybę sveikatai naudingų savybių – nuo Å¡irdies ir kraujagyslių sveikatos gerinimo ir imuninės sistemos stiprinimo iki antioksidacinių ir prieÅ¡uždegiminių savybių. Nors tai nėra stebuklingas vaistas, česnako įtraukimas į savo mitybą gali bÅ«ti paprastas žingsnis sveikesnio gyvenimo link.

Norint išsamiai išnagrinėti česnaką ir jo naudą sveikatai, rekomenduojama toliau gilintis į mokslinę literatūrą ir konsultuotis su sveikatos priežiūros specialistais.