29 lapkričio, 2023

ACTIVECITEZENS.LT

Aktualios sporto ir sveikatos naujienos

Cinko ir seleno nauda organizmui

Cinkas ir Selenas

Žmogaus mityboje kartais kai kurie mineralai gali bÅ«ti dažnai nepastebimi, tačiau jie atlieka nepakeičiamą vaidmenį palaikant mÅ«sų bendrą sveikatą. Cinkas ir selenas – du bÅ«tini mikroelementai – yra puikÅ«s to pavyzdžiai. GalbÅ«t Å¡ie mikroelementai ne taip dažnai patenka į laikraščių antraÅ¡tes kaip kiti vitaminai, tačiau jų reikÅ¡mės mÅ«sų organizmo funkcionavimui negalima nuvertinti. Å iame straipsnyje gilinsimės į moksliniais įrodymais pagrįstą cinko ir seleno naudą, kad atskleistume jų svarbą mÅ«sų sveikatos gerovei.

Cinkas – imuniteto saugotojas

Pradėkime nuo cinko, dažnai vadinamo „imuninės sistemos sargu”. Å is neįprastas mineralas yra mÅ«sų organizmo gynybinių mechanizmų pagrindas, o jo įtaka imuninei sistemai yra didžiulė. Tyrimai nuolat rodo, kad cinko trÅ«kumas gali lemti sutrikusią imuninę sistemą, todėl tampame jautresni įvairioms infekcijoms ir ligoms.

Vienas iš pagrindinių būdų, kaip cinkas prisideda prie mūsų imuniteto, yra jo dalyvavimas imuninių ląstelių vystymosi ir aktyvinimo procesuose. Jis atlieka svarbų vaidmenį gaminant baltuosius kraujo kūnelius, kurie yra mūsų imuninės sistemos kariuomenės priešakinės linijos kariai. Be to, cinkas padeda reguliuoti šių ląstelių veiklą, užtikrindamas gerai suderintą imuninį atsaką, kai į mūsų organizmą įsiveržia patogenai.

Moksliniai tyrimai parodė, kad cinko trÅ«kumas yra susijęs su padidėjusiu pažeidžiamumu infekcijoms. Pavyzdžiui, 2012 m. žurnale „Nutrients” paskelbtoje apžvalgoje pabrėžiamas cinko vaidmuo kvėpavimo takų infekcijų, tokių kaip perÅ¡alimas, prevencijai ir gydymui. Tyrime teigiama, kad cinko papildai gali sumažinti Å¡ių infekcijų trukmę ir sunkumą.

Be to, cinkas padeda sintetinti DNR ir baltymus, būtinus žaizdoms gyti ir audiniams atkurti. Jis skatina kolageno, struktūrinio baltymo, labai svarbaus odai, kaulams ir jungiamiesiems audiniams, gamybą. Ši savybė ypač vertinga tiems, kurie nori pagerinti odos sveikatą arba atsigauti po traumų.

Be to, cinko įtaka apima ir mūsų pažinimo funkciją. Šis mineralas dalyvauja neurotransmiterių reguliavime, todėl gali turėti įtakos atminties ir mokymosi procesams. Tyrimai šioje srityje tebevyksta, tačiau yra įtikinamų įrodymų, kad cinkas atlieka svarbų vaidmenį kognityvinei sveikatai.

Cinkas ir Selenas 1

Selenas – tylusis antioksidantas

Dabar atkreipkime dėmesį į seleną – mineralą, kuris tyliai, bet veiksmingai veikia kaip stiprus antioksidantas. Pagrindinė seleno funkcija – apsaugoti ląsteles nuo oksidacinio streso ir žalingo laisvųjų radikalų poveikio. Bendradarbiaudamas su kitais antioksidantais, pavyzdžiui, vitaminu E, selenas neutralizuoja Å¡ias destruktyvias molekules, apsaugodamas nuo DNR, baltymų ir lipidų pažeidimų.

Seleno antioksidacinės savybės turi toli siekiančią reikšmę mūsų sveikatai. Oksidacinis stresas yra įvairių lėtinių ligų, įskaitant širdies ligas, vėžį ir neurodegeneracines ligas, veiksnys. Mažindamas oksidacinį stresą, selenas gali sumažinti šių ligų riziką.

Vienas iš išskirtinių seleno vaidmenų yra jo poveikis skydliaukei. Ši liauka reguliuoja medžiagų apykaitą gamindama hormonus, o selenas yra būtinas neaktyvių skydliaukės hormonų (T4) konversijai į aktyvias jų formas (T3). Ši konversija labai svarbi energijos lygiui, kūno temperatūrai ir bendrai medžiagų apykaitos pusiausvyrai palaikyti.

Keliuose tyrimuose nagrinėtas seleno ir Å¡irdies sveikatos ryÅ¡ys. 2013 m. žurnale „Frontiers in Physiology” paskelbtoje apžvalgoje nagrinėjama galima mineralo nauda mažinant uždegimą ir oksidacinį stresą, kurie labai prisideda prie Å¡irdies ir kraujagyslių ligų. Nors norint padaryti galutines iÅ¡vadas reikia atlikti daugiau tyrimų, Å¡ios iÅ¡vados rodo, kad selenas gali turėti apsauginį poveikį Å¡irdžiai.

Vėžio prevencija – dar viena sritis, kurioje domimasi selenu. Kai kurie tyrimai rodo, kad seleno papildai gali sumažinti tam tikrų vėžio rÅ«Å¡ių, pavyzdžiui, prostatos, plaučių ir storosios žarnos vėžio, riziką. 1996 m. žurnale „JAMA” paskelbtame tyrime nustatyta, kad seleno papildų vartojimas buvo susijęs su reikÅ¡mingu prostatos vėžio iÅ¡sivystymo rizikos sumažėjimu. Tačiau kol kas įrodymai nėra pakankamai patikimi, kad seleną bÅ«tų galima rekomenduoti tik vėžio prevencijai.

Galiausiai, nauji tyrimai rodo, kad selenas gali būti svarbus kognityvinei funkcijai ir smegenų sveikatai. Nors įrodymų šioje srityje yra nedaug, tai įdomi tolesnių tyrimų kryptis.

Kodėl svarbi seleno ir cinko pusiausvyra?

Nors cinkas ir selenas teikia daug naudos sveikatai, labai svarbu išlaikyti pusiausvyrą. Per didelis šių mineralų kiekis gali būti toks pat žalingas, kaip ir jų trūkumas. Todėl labai svarbu jų gauti su visaverte mityba, kad neviršytumėte rekomenduojamos paros normos ir nepersistengtumėte.

Cinko rekomenduojama paros norma priklauso nuo amžiaus ir lyties, tačiau paprastai suaugusiesiems per dieną jo suvartojama nuo 8 iki 11 miligramų. Geri cinko šaltiniai yra liesa mėsa, paukštiena, jūros gėrybės, pieno produktai, riešutai ir ankštiniai augalai.

Seleno RPN yra mažesnė, paprastai suaugusiesiems ji svyruoja nuo 55 iki 70 mikrogramų per dieną. Seleno turtingi maisto produktai yra braziliški riešutai, jūros gėrybės, liesa mėsa, neskaldyti grūdai ir pieno produktai. Tačiau seleno kiekis maiste gali skirtis priklausomai nuo seleno kiekio dirvožemyje, todėl su maistu gaunamas seleno kiekis gali skirtis.

Apibendrinant galima teigti, kad cinkas ir selenas yra du negirdėti mitybos pasaulio herojai, atliekantys pagrindinį vaidmenį mūsų sveikatai ir gerovei. Cinkas saugo mūsų imuninę sistemą, skatina imuninių ląstelių vystymąsi ir veiklą, padeda gyti žaizdoms ir gali turėti įtakos kognityvinėms funkcijoms. Kita vertus, selenas tyliai veikia kaip galingas antioksidantas, saugantis mūsų ląsteles nuo oksidacinio streso, palaikantis skydliaukės funkciją ir galbūt mažinantis širdies ligų ir tam tikrų rūšių vėžio riziką.

Šie mineralai pabrėžia subalansuotos mitybos svarbą, nes jie būtini, kad mūsų organizmas veiktų optimaliai. Nors galima įsigyti maisto papildų, prieš pradedant juos vartoti, patartina pasitarti su sveikatos priežiūros specialistu, nes per didelis jų vartojimas gali sukelti nepageidaujamą poveikį.

Kadangi mokslas ir toliau atskleidžia sudėtingus cinko ir seleno poveikio mūsų sveikatai būdus, tampa vis aiškiau, kad šie mineralai nusipelno didesnio pripažinimo siekiant sveikesnio ir laimingesnio gyvenimo. Taigi nenuvertinkime šių neįprastų mikroelementų galios ir įtraukime juos į savo mitybą, kad ateityje būtume šviesesni ir sveikesni.

***

Šiame straipsnyje pateikta informacija skirta tik švietimo tikslais ir nepakeičia profesionalaus gydytojo patarimo, diagnozės ar gydymo. Šio straipsnio autorius ir leidėjas neatsako už bet kokį neigiamą poveikį ar pasekmes, atsiradusias dėl šiame straipsnyje aptartų pasiūlymų, preparatų ar procedūrų naudojimo.