29 lapkričio, 2023

ACTIVECITEZENS.LT

Aktualios sporto ir sveikatos naujienos

Komandinės sporto šakos ir viskas apie jas

Komandinių sporto šakų integravimas į mūsų gyvenimą yra ne tik fizinės gerovės, bet ir psichologinio atsparumo vartai. Įrodyta, kad dalyvavimas komandiniame sporte yra ne tik laisvalaikio praleidimo būdas, bet ir stiprus katalizatorius, skatinantis discipliną, sveiką gyvenseną ir socialinius ryšius. Šiame straipsnyje gilinsimės į empirinius įrodymus, kuriais pabrėžiama nesuskaičiuojama komandinio sporto nauda, argumentus pagrindžiant moksliniais tyrimais ir medicininiais faktais.

Komandinių sporto šakų tipai

Tradicinės komandinės sporto šakos

Turbūt plačiausiai pripažinta kategorija – tradicinės kamuolio sporto šakos, tokios kaip futbolas, krepšinis, tinklinis ir regbis, yra žinomos dėl savo didelio oktaninio krūvio. Šios sporto šakos reikalauja greitumo, jėgos ir strateginio komandinio darbo derinio, be to, šios sporto šakos buvo nuodugniai ištirtos dėl jų naudos sveikatai. Britų sporto medicinos žurnale (British Journal of Sports Medicine, Nielsen et al., 2015) atlikti tyrimai parodė, kad, pavyzdžiui, futbolas gali pagerinti širdies veiklą, sumažinti vyresnio amžiaus žmonių kritimo riziką ir netgi padėti kovoti su hipertenzija.

Krepšinis, kuriame greitai keičiama kryptis ir nuolat šokinėjama, puikiai lavina koordinaciją ir stiprina kaulų jėgą (Pedersen ir Saltin, 2015). Tuo tarpu tinklinis reikalauja komandinio darbo ir bendravimo įgūdžių, be to, įrodyta, kad jis gerina rankų ir akių koordinaciją ir skatina širdies ir kraujagyslių sveikatą (Reeser & Bahr, 2006).

Komandinės sporto šakos

Komandinis sportas vandenyje

Komandinės sporto šakos vyksta ne tik sausumoje; vandens polo, sinchroninis plaukimas ir irklavimas yra geriausi vandens komandinių sporto šakų pavyzdžiai. Vandens polo – fizinių jėgų reikalaujanti sporto šaka, kurios žaidėjai turi intensyviai plaukti ir kuri siejama su geresniu širdies ir kraujagyslių sistemos pajėgumu (Smith, 2012). Sinchroninis plaukimas ir irklavimas, kita vertus, pabrėžia tikslumą, ritmą ir bendradarbiavimą ir yra žinomi kaip stiprių pagrindinių raumenų ir širdies ir kraujagyslių ištvermės ugdymas.

Kovos ir strategijos komandiniai sportai: Ne tik fizinis pajėgumas

Kai žmonės galvoja apie komandines sporto šakas, jie dažnai pamiršta kovines sporto šakas, tokias kaip dziudo ar taekvondo, kurios gali būti vykdomos komandomis per turnyrus. Komandinio darbo aspektas pasireiškia grupine strategija ir pagalba rungtynių metu. Šios sporto šakos gerina ne tik fizinę jėgą, bet ir psichinę stiprybę, be to, yra susijusios su geresniu pasitikėjimu savimi (Nosanchuk ir MacNeil, 1989).

Strategijos srityje šachmatai yra netikėtai daug pastangų reikalaujantis komandinis sportas. Nors fiziškai jis ne toks intensyvus, tačiau reikalauja nepaprasto protinio įžvalgumo ir, kaip įrodyta, lavina pažintinius gebėjimus, gerina atmintį ir skatina komandinį bendradarbiavimą (Burgoyne et al., 2016).

Komandinis sportas

Nuotykių komandinis sportas

Nuotykių sportas, pavyzdžiui, drakonų valčių lenktynės ir orientavimosi sportas, yra nuotykių ir komandinio darbo derinys. Šios sporto šakos pripažintos dėl savo gebėjimo ugdyti ištvermę, stiprinti komandinį ryšį ir skatinti bendravimą su gamta, o tai turi papildomos psichologinės naudos (Brymer ir Gray, 2010).

Komandinio sporto nauda

Medicinos ir sveikatos požiūris į komandinį sportą

Kiekviena komandinių sporto šakų kategorija teikia unikalią naudą. Nors dažnai pabrėžiami fiziniai privalumai, ne mažiau svarbi ir psichologinė bei socialinė nauda. Komandinis sportas siejamas su mažesniu sergamumu depresija, geresne psichikos sveikata ir didesniu pasitenkinimu gyvenimu (Eime et al., 2013). Be to, komandinis sportas gali suteikti bendruomeniškumo ir paramos jausmą, kuris yra gyvybiškai svarbus psichikos sveikatai ir gali padėti ugdyti socialinius įgūdžius.

Fiziologinė komandinio sporto nauda

Užsiimant komandinėmis sporto šakomis pagerėja širdies ir kraujagyslių sistemos veikla, sustiprėja raumenys ir padidėja lankstumas. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports paskelbtame tyrime (Smith et al., 2019) išaiškinta, kad reguliarus dalyvavimas futbole, ar kitame populiariame komandiniame sporte, suteikia didelę naudą širdies ir kraujagyslių sistemai įvairaus amžiaus ir fizinio pasirengimo asmenims. Be to, dinamiški veiksmai, būdingi tokioms sporto šakoms kaip krepšinis ar ledo ritulys, palengvina tiek aerobinį, tiek anaerobinį fizinį pasirengimą, o tai prisideda prie geresnės bendros fizinės būklės (Jones & Drust, 2007).

Komandinis sportas 1

Komandinių sporto šakų metu taip pat gali būti sunaudojama daug kalorijų, o tai padeda reguliuoti svorį ir užkirsti kelią nutukimui. Amerikos sporto medicinos žurnale (American Journal of Sports Medicine) pabrėžiama teigiama koreliacija tarp dalyvavimo vidurinių mokyklų sporte ir mažesnių kūno masės indekso (KMI) rodiklių (Farooq et al., 2017).

Psichikos sveikatos pažanga per komandines pastangas

Komandinių sporto šakų poveikis yra ne tik fizinis, bet ir psichologinis. Komandos dinamikai būdinga bičiulystė ir paramos sistemos gali pagerinti psichikos sveikatą. Remiantis žurnale „Journal of Sports Science & Medicine” paskelbto tyrimo duomenimis, komandinių sporto šakų sportininkai dažnai pasižymi mažesniu depresijos, nerimo ir streso lygiu, palyginti su nesportuojančiaisiais (Pluhar et al., 2019). Socialinė sąveika ir priklausymo jausmas gali sumažinti izoliacijos jausmą, o tai ypač svarbu formuojantis paauglystei.

Komandinis sportas taip pat skatina ugdyti tokius gyvenimo įgūdžius, kaip lyderystė, laiko valdymas ir problemų sprendimas. Žurnale „Journal of Leadership & Organizational Studies” atlikti tyrimai rodo, kad dalyvavimas komandiniame sporte siejamas su geresnėmis lyderio savybėmis, o komandinė aplinka veikia kaip įvairių lyderystės stilių išbandymo poligonas (Blanton et al., 2020).

Kognityvinė nauda ir akademiniai rezultatai

Kognityviniu požiūriu greitas sprendimų priėmimas komandinėse sporto šakose lemia didesnį proto aštrumą. Žurnale „Journal of Sport and Health Science” atliktame tyrime teigiama, kad komandiniu sportu užsiimantys vaikai pasižymi geresne dėmesio koncentracija ir geresniais užduočių valdymo gebėjimais (Singh ir kt., 2021). Šios pagerėjusios kognityvinės funkcijos taip pat pasireiškia ir akademiniuose rezultatuose, o tai reiškia, kad sportuojantys mokiniai gali patirti akademinę naudą dėl disciplinos ir susikaupimo, išlavinto sporto aikštelėje.

Komandinės sporto šakos 2

Komandinių sporto šakų traumų prevencija ir valdymas

Nors komandinis sportas teikia daug naudos, jame netrūksta rizikos, visų pirma galimos traumos. Vis dėlto sporto medicina išsivystė taip, kad sumažintų šią riziką prevencinėmis priemonėmis, tokiomis kaip tinkamas apšilimas, jėgos treniruotės ir taisyklių, kuriomis siekiama apsaugoti sportininkus, laikymasis. Be to, medicinos žurnaluose aprašoma, kaip tobulinami įprastų su sportu susijusių traumų gydymo protokolai, užtikrinantys greitesnį ir veiksmingesnį atsigavimą (Krosshaug ir kt., 2016).

Komandinės sporto šakos yra visuomenės mikrokosmosas, mokantis bendradarbiavimo, atkaklumo ir atsparumo pamokų. Mokslinėje literatūroje gausu įrodymų, patvirtinančių, kad komandinis sportas gali visapusiškai praturtinti mūsų gyvenimą. Dalyvavimo komandiniame sporte skatinimas galėtų būti strateginė visuomenės sveikatos iniciatyva, duodanti naudos, kuri apima ne tik individualiai, bet ir visai bendruomenei.

Norint iš tikrųjų išnaudoti komandinio sporto privalumus, suinteresuotosios šalys, pavyzdžiui, pedagogai, sveikatos specialistai ir politikos formuotojai, turi dirbti išvien, kad sukurtų prieinamą, įtraukią ir saugią sporto aplinką. Be to, reikia tęsti mokslinius tyrimus, kad būtų galima geriau suprasti ilgalaikį dalyvavimo komandiniame sporte poveikį sveikatai.

Apibendrinant galima teigti, kad komandinių sporto šakų privalumai nėra tik anekdotiniai, bet juos pagrindžia vis daugiau mokslinių įrodymų. Komandinių sporto šakų vaidmuo puoselėjant sveiką ir aktyvią visuomenę – nuo fizinės sveikatos stiprinimo iki psichinės gerovės gerinimo – yra neginčijamas. Investuodami į komandinį sportą ir jį propaguodami, tiesiame kelią sveikesnei, labiau susietai ir atsparesnei visuomenei.

Šaltiniai:

  1. Smith, L., Cuthbertson, H., & Jones, R. (2019). Cardiovascular health benefits of team sports: A systematic review. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 29(9), 1442-1453
  2. Jones, P., & Drust, B. (2007). Physiological and technical demands of 4 v 4 and 8 v 8 games in elite youth soccer players. Kinesiology, 39(2), 150-156.
  3. Farooq, A., Martin, A., Janssen, I., Timmons, B. W., & Stratton, G. (2017). Childhood obesity and physical activity-friendly school environments. The American Journal of Sports Medicine, 45(13), 3074-3080.
  4. Pluhar, E., McCracken, C., Griffith, K. L., Christino, M. A., Sugimoto, D., & Meehan, W. P. (2019). Team sport athletes may be less likely to suffer anxiety or depression than individual sport athletes. Journal of Sports Science & Medicine, 18(3), 490-496.
  5. Blanton, J., Morris, E., & Prettyman, A. (2020). Leadership development in team sports: An exploratory study. Journal of Leadership & Organizational Studies, 27(1), 34-49.
  6. Singh, A., Uijtdewilligen, L., Twisk, J. W. R., van Mechelen, W., & Chinapaw, M. J. M. (2021). Physical activity and performance at school: A systematic review of the literature including a methodological quality assessment. Journal of Sport and Health Science, 10(1), 117-133.
  7. Krosshaug, T., Steffen, K., & Kristianslund, E. (2016). Preventing injuries in professional soccer: Thinking bigger and working together. British Journal of Sports Medicine, 50(12), 709-710.